کد خبر: 1654

نقش میلگرد ذوب آهن اصفهان و اهمیت آن در ساخت و ساز

نقش مهم و اساسی میلگرد در میزان مقاوم سازی به ویژه سازه‌های عمرانی کاملا مشهود است و از سوی دیگر ایران در صنعت فولاد جزو پیشگامان است و حقیقتا در طی سال‌های اخیر در صنعت صادرات فولاد بسیار خوش درخشیده اما در بازار داخلی ایران و در میان انبوه تولیدکنندگان ایرانی، نام ذوب آهن اصفهان بیش از سایر تولیدکنندگان میلگرد شنیده می‌شود و دلیل آن سهم بالای ذوب آهن در خط تولید میلگرد است طوریکه سهم بزرگ و موثری از بازار داخلی را تصاحب کرده است.

 

میلگرد ذوب آهن اصفهان بهترین نوع میلگرد در ایران و حتی در بازار خارجی محسوب می شود. کیفیت بسیار بالای میلگرد ذوب آهن اصفهان و سهم آن، باعث شده که به طور غیر مستقیم حتی بر نرخ داخلی و قیمت روز میلگرد سایر برندها هم تاثیرگذاری داشته باشد می‌توان گفت تاثیر قیمت میلگرد اصفهان بر سایر محصولات فولادی و  حتی صنعت ساختمان سازی مشهود است.

تولید سالانه مجموعه ذوب آهن اصفهان به چند میلیون تن نیز می‌رسد و یکی از بزرگترین و معتبرترین تولیدکنندگان فولاد در بازار ایران بشمار می‌رود. بنابراین با داشتن سهم بسیار عظیم در تولید میلگرد بازار داخلی، یکی از پیشکسوتان و اثرگذارترین عامل در قیمت روز میلگرد و سایر مقاطع فولادی تلقی می‌شود که نرخ میلگرد بازار و نوسانات آن را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

میلگرد ذوب آهن اصفهان براساس استانداردهای ملی و بین المللی از خط تولید خارج شده و مستقیما روانه بازار می‌شود و این درصد بالای تطابق با استانداردها و نزدیک بودن به مشخصات فنی و فیزیکی باعث شده که میان پیمانکاران از محبوبیت بالایی برخوردار باشد و متقاضیان بسیار زیادی دارد. همین امر روی چرخه عرضه و تقاضا و قیمت‌گذاری نهایی دخیل است. حتما می‌پرسید چطور؟!

عرضه و تقاضا مثل دو کفه ترازو هستند و نابرابری در هر سمت، می‌تواند روی رشد یا سکون بازار و قیمت ارائه شده در بازار نقش داشته باشد.

از آنجایی‌که میلگرد جزو مصالح کلیدی و مهم در ساخت‌و‌ساز بشمار می‌رود، افزایش و کاهش قیمت آن بر روی هزینه‌های تمام شده سازه نیز تاثیرگذار است.

تاثیر قیمت میلگرد اصفهان بر ساخت و ساز

نوسانات نرخ ارز به ویژه دلار و شرایط بی­ثبات اقتصادی باعث ایجاد یک رکود نسبی و حتی سکون در بازار آهن‌آلات می‌شود طوریکه گاها شاهد سکوت در بازار داخلی هستیم و سازندگان و پیمانکاران به دلیل عدم ثبات قیمت روز، به صورت موقتی از خرید صرف نظر می‌کنند چراکه قیمت تمام شده پروژه‌ها سرسام‌آور خواهد شد!

باتوجه به اینکه حدود 30 درصد (تقریبی) از سهم بازار داخلی متعلق به میلگرد ذوب آهن اصفهان است، چنانچه نوسانات قابل ملاحظه ای در نرخ روز این محصول صورت گیرد، بازار با یک سکون جدی مواجه می‌شود و تا زمانیکه قیمت­ها ثابت نشوند ترازوی عرضه و تقاضا بهم می­خورد.

اگر قطعه‌های پازل یعنی تورم، قیمت میلگرد و نوسانات حاصله از میزان تقاضای آن را در کنار هم بچینیم به این نتیجه دست می‌یابیم که قیمت به طور مستقیم بر تورم بخش مسکن تاثیر چشمگیری دارد.

عوامل موثر در قیمت گذاری میلگرد ذوب آهن اصفهان

قیمت گذاری میلگرد اصفهان به فاکتورهای متعددی بستگی دارد که در ادامه به چند مورد مهم اشاره می‌کنیم.

  1. قیمت مواد اولیه: یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای قیمت روز میلگرد، نرخ مواد اولیه و هزینه‌های تامین آن است باتوجه به عظمت خط تولید میلگرد اصفهان، کوچکترین نوسانات هم چشمگیر خواهند بود.
  2. نرخ ارز: باتوجه به تامین بخشی از مواد اولیه و تجهیزات از بازارهای خارجی، نرخ ارز مستقیما روی قیمت نهایی میلگرد موثر است.
  3. میزان عرضه و تقاضای بازار داخلی و خارجی: قیمت‌گذاری محصولات فولادی براساس میزان تقاضای بازار نوسان خواهد داشت و از سویی دیگر تمایل به صادرات و فعالیت در بازارهای خارجی نیز برموج نوسانات و قیمت گذاری‌ها، دامن می‌زند.
  4. سیاست های بخش دولتی: تعرفه صادرات و واردات که از سمت بخش‌های دولتی تخمین زده می‌شوند و قوانین حاکم بر صنعت فولاد روی قیمت‌گذاری مجموعه‌هایی چون ذوب آهن اصفهان که سهم بزرگی از بازار را دارند، تاثیر بسزایی دارد.
  5. هزینه‌های انبار و نگهداری: باتوجه به انبوه و عظمت خط تولید میلگرد اصفهان، هزینه‌های نگهداری محصول نیز بالا است و همین امر می‌تواند هزینه‌های تولید را افزایش دهد و نقش غیرمستقیمی روی قیمت نهایی کالا داشته باشد.

 

باتوجه به تمامی فاکتورهای مذکور می‌توان به اهمیت قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان در ساختمان سازی پی برد و با قاطعیت گفت که نوسانت میلگرد اصفهان روی قیمت مصالح ساختمانی و تورم در بخش مسکن قابل ملاحظه است.

قیمت میلگرد امروز به صورت لحظه­ ای در کانال‌های معتبر آهن‌آلات قابل بررسی و مقایسه است. دقت داشته باشد باتوجه به کیفیت و بالا بودن تقاضای میلگرد اصفهان، برای خرید حتما به نمایندگی‌های معتبر مراجعه کنید. مجموعه آسن یکی از مراکز فروش خرید میلگرد و سایر مقاطع فولادی است که به روشی آسان و به صرفه می­توانید خرید خود را انجام دهید.

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

 

پربازدیدترین

آخرین اخبار