کد خبر: 1727

قیمت زد سوله از چه عواملی تاثیر می گیرد

صنعت سوله سازی تقریبا بدون وجود پروفیل زد یا Z پرلین، با چالش های بزرگی مواجه خواهد شد.

این محصول که از ورق سیاه آهن تولید می شود در شکل گیری سقف سوله ها برجسته ترین نقش را ایفا می کند.

در ایران تولیدکنندگان متعددی در حال تولید پروفیل زد هستند که در میان این تولید کنندگان کارخانه شاهین فلز سپاهان (SFS) را می توان بعنوان بزرگ ترین واحد صنعتی تولید زد در کشور معرفی نمود.

قیمت زد سوله از اهمیت بالایی برای سوله سازان برخوردار است چرا که در قیمت تمام شده ساخت سوله تاثیر بسزایی خواهد گذاشت. پس شناخت عوامل موثر بر قیمت این پروفیل آهن پرکاربرد می تواند به انتخاب بهترین و مناسب ترین زمان خرید آن کمک شایانی نماید.

ما در این مطلب قصد داریم تا تمامی زوایای پروفیل Z در بازار آهن ایران را پوشش دهیم تا خریداران این محصول با آگاهی و اطلاعات کافی و فارغ از دغدغه های مختلف نسبت به خرید خود اقدام نمایند.

آشنایی با پرلین زد سوله

پروفیل زد یا پرلین زد یک نمونه از انواع پروفیل‌های باز است. این مقطع فولادی در سایز و ضخامت‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شود که معروفترین انواع آن شامل Z20 ،Z18 و Z22 و در ضخامت 2.5 و 3 سانتی‌متر می‌باشد.

برای بیان تعریف بهتر از پرلین زد در ابتدا به تعریف پروفیل می‌پردازیم. پروفیل به عنوان یکی از مهمترین مصالح ساختمانی در سایزهای مختلفی تولید می‌شود. پروفیل از نظر لغتی، به معنای ثابت بودن یک مقطع در طولی مشخص است.

پروفیل زد که با عنوان پرلین زد نیز معروف است، یک نمونه از پرمصرف‌ترین مقاطع فولادی است. طرح ظاهری آن مانند حرف انگلیسی Z می‌باشد و دلیل نامگذاری این مقطع نیز به خاطر شباهتش با همین حرف است.

سوله یک سازه فلزی است و کاربرد زیادی در صنایع مختلف مانند مراکز صنعتی، نظامی، کارخانجات و غیره دارد. پرلین زد سوله یکی از مهمترین و پرمصرف‌ترین مقاطع فولادیست که در سوله‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشترین کاربرد پرلین زد سوله برای پوشش‌دهی سقف سازه‌ها می‌باشد. غالبا سقف سوله‌ها به صورت شیبدار ساخته می‌شوند. نحوه قرارگیری پرلین Z در سوله به این صورت است که پرلین‌ها به صورت طولی در کنار یکدیگر قرار گرفته و سقف شیبدار سوله را تشکیل می‌دهند.

انواع پرلین Z

پرکاربردترین نوع پروفیل‌های z بر اساس جنس شامل پروفیل زد فولادی، گالوانیزه و آلومینیومی هستند. اما نوع دیگری از تقسیم‌بندی وجود داشته که بیشتر موردتوجه طراحان و مهندسان قرار دارد و آن، نوع پروفیل ازلحاظ شکل ظاهری و سطح مقطع است.

پروفیل Z16

در ضخامت 2 میلی‌متر با وزن 4.9 کیلوگرم

در ضخامت 2.5 میلی‌متر با وزن 6 کیلوگرم

در ضخامت 3 میلی‌متر با وزن 7.2 کیلوگرم

پروفیل Z18

در ضخامت 2 میلی‌متر با وزن 5.2 کیلوگرم

در ضخامت 2.5 میلی‌متر با وزن 6.5 کیلوگرم

در ضخامت 3 میلی‌متر با وزن 7.7 کیلوگرم

پروفیل Z20

در ضخامت 2 میلی‌متر با وزن 5.5 کیلوگرم

در ضخامت 2.5 میلی‌متر با وزن 6.8 کیلوگرم

در ضخامت 3 میلی‌متر با وزن 8 کیلوگرم

در ضخامت 3.5 میلی‌متر با وزن 9.5 کیلوگرم

پروفیل Z22

در ضخامت 2 میلی‌متر با وزن 5.8 کیلوگرم

در ضخامت 2.5 میلی‌متر با وزن 7.2 کیلوگرم

در ضخامت 3 میلی‌متر با وزن 8.6 کیلوگرم

در ضخامت 3.5 میلی‌متر با وزن 10 کیلوگرم

کاربرد های پروفیل زد

مهم‌ترین کاربرد پروفیل زد افزایش استحکام سقف سازه‌های مختلف است. این پروفیل‌ها را می‌توان به‌عنوان اعضای فریم ثانویه فولادی در نظر گرفت که هم در قسمت سقف و هم در پشتیبانی از دیوارها، مخصوصاً در پروژه‌هایی با مقیاس بزرگ مورداستفاده قرار می‌گیرند. ضمن اینکه، انواع پروفیل z به‌منظور کاهش فواصل عبور تیرها نیز کاربرد دارند تا با تحمل بارهای اضافی عرشه سقف، از افتادگی سقف که به‌اصطلاح به آن شکم دار شدن سقف می‌گویند، جلوگیری کنند.

از دیگر موارد مصرف و کاربرد پروفیل z می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده در ساخت ریل و پایه‌ها
  • ساخت فریم فلزی ثانویه
  • صنایع خودروسازی و کشتی‌سازی
  • ساخت سقف سوله و کارخانه‌ها
  • افزایش استحکام سقف سالن‌های چندین طبقه با وزن بالا
  • ساخت نرده‌های محافظ در پل‌ها، بزرگ‌راه‌ها و ریل‌های راهنمای مسیر
  • سازه‌های پشتیبان از نیروگاه‌های سوخت خورشیدی
  • ساخت مبلمان، انبار و قاب‌های گلخانه

شاهین فلز سپاهان | SFS

همانگونه که اشاره شد، کارخانه شرکت دانش بنیان تولیدی بازرگانی شاهین فلز سپاهان، بزرگ ترین تولید کننده انواع سایز پروفیل زد در ایران می باشد.

قیمت زد سوله از چه عواملی تاثیر می گیرد - تصویر 2

این کارخانه برای اولین بار در ایران موفق به طراحی و تولید زد سوله با ارتفاع 32 سانتی متر و تا ضخامت 6 میلیمتر شده که به گفته آقای رضا برندگی مدیرعامل این مجموعه، استفاده از این سایز پروفیل Z در سوله سازی، می تواند به افزایش فاصله ستون ها از 6 متر به 12 متر شود.

مزیت زد پرلین شاهین فلز سپاهان

همانطور که مطالعه نمودید، زد 32 با ضخامت 6 میل می تواند فاصله ستون ها در سوله را از 6 متر به 12 متر افزایش دهد. این افزایش مزایایی دارد که در ادامه تیتروار به آن ها اشاره می نماییم:

  • بهینه سازی فضای داخلی سالن ها
  • تسهیل جابجایی ماشین آلات بین سالن ها
  • کاهش مصرف پروفیل زد مورد نیاز در سقف سوله

عوامل موثر بر قیمت زد سوله

همانند سایر مقاطع فولادی که همگی تحت تاثیر عوامل مشترکی دچار نوسان قیمت می شوند، زد سوله نیز از این قاعده مستثنی نبوده و همواره تحت شاخصه های متعددی دچار تغییر قیمت به سمت کاهش یا افزایش می رود.

وزن پروفیل

وزن نهایی پروفیل، متاثر از ضخامت ورق به کار رفته در پروفیل است. طبیعی است که هر قدر ضخامت پروفیل بیش‌تر باشد، وزن آن نیز بیش‌تر خواهد شد. به تناسب این موارد نیز، قیمت پروفیل افزایش خواهد داشت. در بازار به‌طور کلی پروفیل‌ها یا سبک و یا سنگین هستند که این موارد به ضخامت آن‌ها برمی‌گردد.

اگرچه ضخامت و وزن بیش‌تر سبب افزایش قیمت می‌شود؛ با این حال در مواردی به علت آن‌که ظرافت و حساسیت بیش‌تری در پروسه تولید پروفیل‌‌ها مانند پروفیل سبک وجود داشته باشد، هزینه بیشتر می‌شود. مثلا قیمت پروفیل‌های سبک نسبت به پروفیل‌های سنگین بیش‌تر است.

 

قیمت متریال اولیه

شاید بتوان این گونه گفت که قیمت مواد اولیه از اصلی ترین عوامل موثر بر قیمت پروفیل آهن است. پروفیل‌ها از ورق‌ و آلیاژهای گوناگونی تولید می‌شوند. بنابراین جنس ورق‌ها تعیین‌کننده قیمت نهایی خواهند بود.

اگر بخواهیم به صورت غیرمستقیم به بررسی تاثیر مواد اولیه بپردازیم، لازم است این مورد را در مواد اولیه فولاد جست‌وجو کنیم. فولاد خود از سنگ آهن، زغال سنگ و آهن اسفنجی تولید می‌شود. بنابراین به صورت غیرمستقیم قیمت سنگ آهن و دیگر مواد، ازدیاد معادن زغال سنگ و غیره نیز از عوامل موثر بر قیمت پروفیل آهن هستند.

میزان عرضه و تقاضا

معمولا مصرف کنندگان در صورت پایین بودن قیمت محصول ساخته شده از پروفیل، مقادیر بیشتری از آن را تقاضا می‌کنند و در صورت بالا بودن قیمت، مقادیر کم‌تر. با این حال، زمانی که تقاضا برای یک محصول کش‌سان باشد، تغییرات کمی در قیمت، ممکن است منجر به تغییرات زیادی در مقدار تقاضا شود.

در صورت عدم کشش تقاضا، تغییر قیمت‌ها تاثیر قابل توجهی بر تقاضا ندارد. بنابراین، یک شرکت می‌تواند در صورت عدم کشش تقاضا سود بیشتری دریافت نماید. علاوه بر این، خریدار تا زمانی که سودمندی محصول را حداقل برابر با قیمت پرداخت شده بداند، آماده پرداخت است. بنابراین، هم مطلوبیت و هم تقاضا برای یک محصول بر قیمت آن تاثیر می‌گذارد.

هزینه حمل و نقل

هزینه جابه‌جایی از دیگر عوامل موثر بر قیمت پروفیل آهن است. هرقدر مسیر بیش‌تر و طولانی‌تر باشد، هزینه نیز افزایش خواهد داشت. طبیعتا در حین جابه‌جایی امکان وقوع مشکلات آب و هوایی نیز وجود دارد که بر قیمت تمام شده، موثر خواهد بود.

نوسانات ارز

در خیلی از موارد، تعدادی از مواد اولیه تولید داخل نیست و وارداتی می‌باشد. بنابراین قیمت آن با ارز جهانی محاسبه می‌شود. به همین علت و به جهت نوسان زیاد دلار در بازار، لازم است هنگام خریداری مقاطع فولادی، به بازار ارز و دلار توجه کافی شده و از هزینه‌های اضافه جلوگیری شود.

وجود یا عدم وجود واسطه در خرید

از دیگر عوامل مهمی که بر قیمت تمام شده پروفیل اثر می‌گذارد، واسطه در خرید است. طبیعی است که هر قدر واسطه بیش‌تری در خرید وجود داشته باشد، هزینه نهایی نیز بیش‌تر خواهد بود. به این ترتیب، با خرید از مراکز بدون واسطه، امکان کاهش هزینه‌ها وجود خواهد داشت.

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

 

پربازدیدترین

آخرین اخبار