کد خبر: 2350

چرا قیمت آزمایش‌های ژنتیکی بالاست؟

انجام آزمایشات ژنتیک جهت تشخیص زودهنگام بیماری‌ها و پیشگیری از آنها حائز اهمیت می‌باشد. جهت درک اهمیت آزمایش‌های ژنتیک باید گفت که محققان باور دارند زمینه ژنتیکی با نیمی از خطر اقدام به خودکشی در ارتباط می‌باشد. لذا، با انجام آزمایش ژنتیک، می‌توان از وقوع نیمی از خودکشی‌ها پیشگیری نمود (منبع ایسنا). خود این امر نشان دهنده اهمیت و تاثیر آزمایشات ژنتیک است.

جهت انتخاب روش درمانی مناسب و موثر نیز، آزمایش‌های ژنتیک از نقش مهمی برخوردار می‌باشند و می‌توانند در ارتقاء کیفیت سطح زندگی افراد موثر ظاهر شوند. بیش از ۱۰۰۰ آزمایش ژنتیکی در حال حاضر در دسترس می‌باشند و ارائه می‌شوند.

افراد زیادی در مورد اینکه «چرا آزمایش‌های ژنتیکی گران هستند؟» سوال دارند. آنها نگران قیمت بالای آزمایشات ژنتیک هستند؛ چرا که در صورت نیاز به انجام آزمایشات ژنتیک باید هزینه‌های بالایی را متحمل شوند. لذا، باید اقدامات موثری در راستای کاهش قیمت آزمایشات ژنتیک انجام شود.

بهترین آزمایشگاه های ایران و مخصوصا تهران با بهبود و مناسب کردن تعرفه‌های آزمایشگاهی و همچنین افزایش لیست شرکت‌های معتبر ‌بیمه طرف قرارداد با خود، به دسترسی افراد بیشتر به خدمات گسترده آزمایشگاهی خود نظیر آزمایش غربالگری، آزمایش دوران بارداری، آزمایش ژنتیک و مشاوره ژنتیک، آزمایش در منزل و سایر موارد مختلف دیگر، کمک فراوانی می‌نماید. یک آزمایشگاه خوب در کنار ارائه خدمات مشاوره ژنتیک در تهران، تست دوران بارداری، تست غربالگری، تست سرطان، تست پاپ اسمیر و سایر آزمایشات، باید نتایج آزمایشات خود را به دقیق‌ترین شکل ارائه نماید تا بتوان نسبت به جواب آزمایشات خود اطمینان یافت و در صورت نیاز اقدامات مناسب را انجام داد. چنین آزمایشگاهی، بهترین آزمایشگاه تهران خواهد بود.

دلایل اصلی بالا بودن قیمت آزمایش‌های ژنتیکی

آیا واقعا هزینه آزمایش های تخصصی ژنتیکی بالاست؟ قیمت آزمایشات ژنتیکی دلایل زیادی دارد. برخی از آنها عبارتند از:

  • پیچیدگی فرآیند انجام آزمایش ژنتیک

انجام آزمایشات ژنتیکی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. آزمایشگاه‌ها برای انجام آزمایشات ژنتیک نیازمند تجهیزات و مواد خاص و همچنین پرسنل متخصص و مجرب می‌باشند. در کنار این موارد، بحث زمان‌بر بودن فرآیند آزمایش ژنتیک نیز وجود دارد. به همین دلیل، آزمایشات ژنتیک از پروسه پیچیده‌ای برخوردار می‌باشند.

·       هزینه‌های تحقیق و توسعه

تحقیق و توسعه روش‌های جدید آزمایش ژنتیکی نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان و مطالعات بالینی و اپیدمیولوژیک می‌باشد که این امر نیز سبب افزایش قیمت نهایی آزمایش‌های ژنتیکی می‌شود.

·       کمبود آزمایشگاه‌های ژنتیک

بیشتر آزمایشگاه‌های ژنتیک در مراکز بزرگ شهری قرار دارند که این امر نیز علاوه بر محدودیت در دسترسی آسان به خدمات آزمایشگاه‌های ژنتیک در سایر مناطق، سبب افزایش قیمت آزمایشات ژنتیک نیز می‌گردد.

·       عدم پوشش کامل بیمه‌ای

محدودیت‌هایی هم در پرداخت هزینه‌های آزمایشات ژنتیک وجود دارد و بخش زیادی از هزینه آزمایش‌های ژنتیک بر عهده بیماران می‌باشد. این مسئله نیز همچون موارد بالا به بیشتر شدن هزینه‌های آزمایشات ژنتیک کمک می‌کند.

لیست بیمه های طرف قرارداد با آزمایشگاه تهران لب - تصویر 2

بهترین آزمایشگاه ژنتیک از طریق افزایش لیست شرکت‌های بیمه‌ تحت قرارداد خود و ارائه خدمات مناسب آزمایشگاهی مختلف (مثل تست ژنتیک، مشاوره ژنتیک، آزمایش غربالگری، آزمایش دوران بارداری و...) با قیمت منصفانه می‌تواند سبب دسترسی افراد بیشتری به خدمات آزمایشگاهی گردد.

تاثیرات و اثرات قیمت بالای آزمایش‌های ژنتیکی

بالا بودن هزینه‌های انجام آزمایشات ژنتیک تاثیرات زیادی را به همراه دارد. در ادامه، برخی از اثرات زیاد بودن قیمت آزمایش‌های ژنتیک بیان می‌شود:

·        عدم دسترسی افراد کم درآمد و قشرهای ضعیف

زیاد بودن هزینه‌های آزمایشات ژنتیک سبب محرومیت از مزایای انجام اینگونه آزمایشات، از جمله پیشگیری و تشخیص زودهنگام بیماری‌ها، می‌گردد. انجام آزمایشات ژنتیک باعث افزایش بار مالی خانواده‌ها می‌شود و این امر برای قشر ضعیف و کم‌درآمد مشکلات زیادی را ایجاد خواهد نمود.

·        کاهش تمایل به انجام آزمایش

هزینه‌های بالای آزمایش‌های ژنتیک می‌تواند مانع از انجام آن، حتی در مواردی که انجام آزمایشات ژنتیک ضروری می‌باشد، توسط افراد شود. به این ترتیب، گران بودن انجام اینگونه آزمایشات می‌تواند سبب به تعویق انداختن یا عدم انجام آنها گردد.

·        افزایش نابرابری در دسترسی به خدمات سلامت

گران بودن آزمایشات ژنتیک می‌تواند سبب بیشتر شدن نابرابری و ناعدالتی در دسترسی به خدمات سلامت از جانب مردم شود و مشکلات اقشار محروم جامعه را تشدید می‌نماید.

·        ایجاد و افزایش بار روانی بر روی بیماران

بعضی بیماران در خصوص هزینه‌های آزمایش ژنتیک نگرانی‌های زیادی دارند. اضطراب و استرس آنها به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه‌های آزمایشات ژنتیک بسیار زیاد می‌باشد. این امر سبب ایجاد بار روانی بر آنها می‌شود و آن را افزایش می‌دهد.

بهترین آزمایشگاه، آزمایشگاهی است که جهت بهبود دسترسی افراد به خدمات آزمایشگاهی خود از جمله، مشاوره ژنتیک، آزمایش غربالگری، آزمایش دوران حاملگی و سایر آزمایشات، خدمات خود را با قیمت منصفانه‌ای ارائه دهد و لیست شرکت‌های بیمه طرف قرارداد با خود را افزایش دهد. بهترین آزمایشگاه تهران با ارائه خدمات متنوع آزمایشگاهی از قبیل تست ژنتیک، تست غربالگری، تست دوران بارداری، تست خون، مشاوره ژنتیک در تهران و موارد دیگر، با قیمت منطقی‌تر می‌تواند دسترس شهروندان تهرانی به خدمات آزمایشگاهی را تسهیل نماید.

راه‌حل‌های پیشنهادی برای کاهش قیمت آزمایشات ژنتیکی

راه‌حل‌های مختلفی جهت کاهش قیمت آزمایش‌های ژنتیکی وجود دارند. در ذیل، برخی از راه‌حل‌هایی که می‌توانند در کاهش قیمت آزمایشات ژنتیک موثر باشند، بیان می‌شود:

  • انجام حمایت‌های دولتی مناسب از تحقیق و توسعه در خصوص ژنتیک

اختصاص بودجه برای تحقیقات در زمینه ژنتیک از سوی دولت و حمایت از شرکت‌های فعال در این حوزه می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌ها و ارائه آزمایش‌های ژنتیکی با قیمت مناسب‌تر شود.

  • توسعه زیرساخت‌های آزمایشگاهی

افزایش تعداد آزمایشگاه‌های ژنتیک در مناطق مختلف و ارتقاء کیفیت و استانداردهای آزمایشگاه‌های ژنتیک می‌تواند به افزایش رقابت و کاهش هزینه‌ها منجر شود.

  • بهبود پوشش بیمه‌ای و کامل‌تر کردن آن

افزایش تعهدات بیمه‌ها در پرداخت هزینه‌های آزمایش ژنتیک و همچنین کاهش میزان پرداختی بیماران می‌تواند به دسترسی آسان‌تر به آزمایش‌های ژنتیک کمک کند.

  • استفاده از روش‌های جدید و ارزان‌تر

توسعه روش‌های مبتنی بر توالی‌یابی نسل جدید و استفاده از هوش مصنوعی برای تحلیل داده‌های ژنتیکی قادر است که هزینه‌های انجام آزمایشات ژنتیک را کاهش دهد و سبب دسترسی افراد بیشتری به خدمات آزمایشگاه‌های ژنتیک شود.

  • افزایش آگاهی عمومی

اطلاع‌رسانی در مورد اهمیت و ضرورت انجام آزمایش‌های ژنتیک، در کنار ترویج فرهنگ پیشگیری از بیماری‌ها هم این توانایی را دارد که باعث افزایش تقاضا و کاهش هزینه‌ها گردد.

با انتخاب بهترین آزمایشگاه و استفاده از خدمات مشاوره ژنتیک در کنار انجام چکاپ مختلف نظیر آزمایش خون، آزمایش غربالگری، آزمایش سرطان، آزمایش دوران بارداری و موارد دیگر، می‌توان از وضعیت دقیق سلامت خود اطلاع یافت و به حفظ و بهبودی آن کمک کرد. بهترین آزمایشگاه تهران (تهران لب) از طریق ارائه خدمات آزمایشگاهی باکیفیت همانند تست غربالگری، تست دوران بارداری، تست سرطان، تست و مشاوره ژنتیک در تهران، تست خون، تست DNA و...، با قیمت مناسب، می‌تواند انجام آزمایشات مختلف را برای شهروندان تهرانی آسان کند و آنها را از وضعیت درست سلامت خود، جهت اخذ تصمیمات مناسب آگاه نماید.

برای انجام آزمایش های ژنتیکی و همچنین مشاوره ژنتیک در آزمایشگاه تهران لب با شماره تلفن 1650 تماس بگیرید.

ضرورت کاهش قیمت آزمایشات ژنتیکی برای افزایش دسترسی به این خدمات

انجام آزمایشات جهت پیشگیری از بیماری‌ها و تشخیص زودهنگام آنها لازم می‌باشد و از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا، باید اقدامات موثری در راستای کاهش قیمت آزمایش‌های ژنتیکی و افزایش دسترسی افراد به این خدمات صورت بگیرد. بهبود حمایت‌های دولتی، افزایش تعهدات بیمه‌ها، توسعه روش‌های جدید و به‌صرفه و سایر موارد دیگر، از مهمترین راه‌حل‌ها در کاهش قیمت آزمایشات ژنتیکی و بهبود دسترسی افراد به خدمات آزمایشگاه‌های ژنتیک می‌باشند. دولت، سازمان‌ها، شرکت‌ها، افراد، در کل همه ذینفعان می‌توانند برای رسیدن به این هدف (حل مشکل قیمت بالای آزمایش‌های ژنتیکی) مشارکت نمایند و وضعیت سلامت را در کشور بهبود ببخشند.

ضرورت کاهش قیمت آزمایشات ژنتیکی برای افزایش دسترسی به این خدمات - تصویر 3

با انتخاب بهترین آزمایشگاه که خدمات باکیفیت خود (همانند آزمایش غربالگری، آزمایش دوران حاملگی، آزمایش سرطان، مشاوره ژنتیک و موارد دیگر) را با قیمت منصفانه ارائه می‌نماید، می‌توان آزمایشات مختلف را در جهت آگاهی از وضعیت سلامت خود انجام داد. آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک پزشکی تهران لب، به دلیل ارائه خدمات آزمایشگاهی مناسب و نتایج دقیق آزمایشگاهی، به عنوان بهترین آزمایشگاه تهران شناخته می‌شود. این آزمایشگاه تهران طرف قرارداد با بسیاری از بیمه‌ها می‌باشد و تعرفه‌ها و قیمت خدمات آن منصفانه است. با انجام مشاوره ژنتیک در تهران، تست غربالگری، تست دوران حاملگی، تست سرطان، تست DNA، تست خون، تست ادرار و سایر چکا‌پ‌های دیگر، می‌توان سبب آگاهی از وضعیت سلامت خود شوید و تصمیمات درستی را جهت بهبودی بیماری‌ها و حفظ سلامتتان اخذ کنید.

لیست قیمت و تعرفه های آزمایش های آزمایشگاه تهران لب:

https://tehranlab.com/tariff-list-of-tests

سوالات متداول درباره قیمت آزمایش های ژنتیک

1. چرا هزینه آزمایش‌های ژنتیکی به نظر زیاد می‌باشد؟

پیچیدگی آزمایشات ژنتیک و فرآیند آنها، هزینه‌های تحقیق و توسعه روش‌های جدید آزمایش ژنتیک، کمبود آزمایشگاه‌های ارائه‌دهنده خدمات ژنتیک و عدم پوشش کامل و مناسب بیمه‌‌ها از آزمایشات ژنتیک، از دلایل اصلی گران بودن آزمایشات ژنتیک می‌باشند. بهترین آزمایشگاه می‌تواند از طریق افزایش قراردادهای خود با شرکت‌های مختلف بیمه‌ و ارائه خدمات آزمایشگاهی خوب با قیمت عادلانه، دسترسی افراد بیشتری را به خدمات آزمایشگاهی (مثل مشاوره ژنتیک، آزمایش خون، آزمایش دوران حاملگی، آزمایش غربالگری، آزمایش سرطان و سایر تست‌ها) فراهم کند.

2. انجام آزمایشات ژنتیک چرا مهم می‌باشد؟

آزمایشات ژنتیک نقش مهمی را در تشخیص درست و دقیق بیماری‌ها، پیشگیری از آنها، ناقل بودن افراد به بیماری‌های ژنتیکی و سایر موارد دیگر ایفاء می‌کنند. به این ترتیب، می‌توانند در بهبود وضعیت سلامت افراد و ارتقاء آن تاثیرگذار ظاهر شوند.

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

 

پربازدیدترین

آخرین اخبار