کد خبر: 2267

سریعترین روش محاسبه میلگرد فونداسیون + فرمول

بتن قوی است اما نه به اندازه فونداسیون تقویت شده، بهترین راه برای تقویت فونداسیون بتنی اضافه کردن میلگرد است.

میلگرد استحکام کششی کلی پایه را افزایش می دهد و به آن اجازه می دهد از ساختار سنگین تری پشتیبانی کند. قبل از اجرای فونداسیون، باید نسبت به طراحی دقیق و محاسبه میلگردهای فونداسیون اقدام کنید. در این مقاله فرمول ها و اعداد موردنیاز برای محاسبه میلگرد فونداسیون را بررسی خواهیم کرد.

محاسبه میلگرد فونداسیون نواری - تصویر 2

انواع فونداسیون

بسته به اندازه بار، حامل عمودی که بار روی آن وارد می شود، نوع خاک و ظرفیت باربری آن، فونداسیون ها را می توان به روش های مختلفی تقسیم کرد.

به طور کلی تمام پی ها به دو دسته پی های کم عمق و عمیق تقسیم می شوند. اصطلاحات Shallow and Deep Foundation به عمق خاکی که در آن قرار می گیرد اشاره دارد. به طور کلی، اگر عرض فونداسیون بیشتر از عمق باشد، به عنوان "فونداسیون کم عمق" نامگذاری می شود. اگر عرض کمتر از عمق فونداسیون باشد، آن را "فونداسیون عمیق" می نامند. با این حال، فونداسیون عمیق و پی کم عمق را می توان به شرح زیر طبقه بندی کرد.

پایه­ های کم عمق

پی های کم عمق زمانی ایده آل هستند که خاک نزدیک سطح دارای استحکام و سختی کافی برای تحمل بارهای سازه باشد. در این نوع فونداسیون عموماً عمق کمتر از عرض است.  پی­های کم عمق به طور گسترده در ساختمان­های مسکونی، تجاری سبک و برخی سازه های صنعتی کم ارتفاع استفاده می­ شود. فونداسیون های پهن یا پایه ­های باز از دیگر نام­های فونداسیون کم عمق هستند. فونداسیون نواری، منفرد، گسترده و ... جزء فونداسیون کم عمق هستند.

پایه ­های عمیق

پی عمیق یکی از انواع پی است که برای لایه ­های فوقانی خاک ضعیف یا قابل تراکم ایده آل است. در این نوع فونداسیون بار ساختمان به قسمت عمیق زمین که در آن خاک پایدار وجود دارد منتقل می­شود. برای ساختمان­های بلند، پل­ها و سازه­ های دریایی می توان به سراغ این فونداسیون رفت. از فونداسیون عمیق می توان به فونداسیون شمعی اشاره کرد.

انواع میلگرد در فونداسیون

میلگردهای فونداسیون به سه گروه طولی، عرضی و تقویت کننده تقسیم می شوند. میلگردهای طولی همان میلگردهای اصلی هستند و وظیفه آنها مقاومت در برابر بارهای خمشی است. میلگردهای عرضی که به آنها میلگردهای توزیع نیز گفته می شود، وظیفه مقاومت در برابر تغییر شکل و جمع شدن ناشی از تغییرات دمایی و همچنین برای جلوگیری از جابجا شدن میلگردهای طولی را دارند.

میلگردهای طولی به صورت موازی با طول فونداسیون و معمولا در دو ردیف بالا و پایین فونداسیون و میلگردهای عرضی یا میلگردهای توزیع نیز به طور موازی با عرض فونداسیون قرار می گیرند.

علاوه بر میلگردهای طولی و عرضی، نوع دیگری از میلگردها به عنوان میلگردهای تقویت کننده فونداسیون، در پی ساختمان­ها مورد استفاده قرار می­گیرند. این میلگردها به منظور کمک برای افزایش قدرت استحکام کششی بتن های فونداسیون استفاده می­شوند.

سریعترین روش محاسبه میلگرد فونداسیون

برای محاسبه سریع و تقریبی میزان میلگرد فونداسیون، می­توان از روش سرانگشتی استفاده کرد. در این روش در یک ساختمان مسکونی، به ازای هر یک مترمربع زیربنا، 9 کیلوگرم میلگرد مورد نیاز خواهد بود. پس برای محاسبه وزن میلگرد فونداسیون، متراژ زیربنا را ضربدر 9 کیلوگرم نمایید تا به طور تقریبی وزن میلگرد فونداسیون مورد نیاز را به دست آورید.

محاسبه میلگرد مورد نیاز برای فونداسیون

برای انجام محاسبات مربوط به میلگرد ابتدا باید طول میلگردهای طولی و عرضی را محاسبه کرد تا با توجه به محاسبات بتوان سایز میلگرد را تعیین نمود. در ادامه ابتدا روش محاسبه میلگرد طولی و محاسبه میلگرد عرض و در انتها روش محاسبه میلگرد فونداسیون را بررسی می­کنیم.

محاسبه میلگرد فونداسیون نواری - تصویر 3

محاسبه میلگرد طولی فونداسیون

دو پارامتر اصلی در محاسبه میلگرد طولی فونداسیون شامل ’کاور’ و ’خم’ می باشد:

  • کاور (پوشش) به میزان فاصله میلگرد از سطح بتن گفته می شود که به منظور جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی این میزان فاصله باید رعایت شود.
  • خم نیز به میزان خمی گفته می شود که در دوسر میلگرد برای گیرایی و پیوند بهتر میلگرد و بتن ایجاد می­شود.

میلگرد طولی طبق فرمول زیر محاسبه می شود:

طول محور + (طول خم ×۲) – (طول کاور×۲) = طول میلگرد طولی

فاصله میلگردها/طول میلگرد طولی = تعداد میلگردهای طولی فونداسیون

محاسبه میلگرد عرضی فونداسیون

فرمول محاسبه میلگرد عرضی نیز مشابه فرمول محاسبه طول میلگرد طولی بوده و تنها تفاوت آن این است که به جای طول محور، عرض محور در فرمول قرار می­گیرد. پس با در دست داشتن طول کاور، طول خم و عرض محور می­توان طول میلگرد عرضی را به دست آورد.

فرمول محاسبه میلگرد عرضی:

عرض محور + (طول خم ×۲) – (طول کاور×۲) = طول میلگرد عرضی

محاسبه میلگرد تقویتی فونداسیون

وزن میلگرد تقویتی فونداسیون را می­توان با در دست داشتن طول میلگرد و جایگذاری در فرمول زیر، آن محاسبه کرد:

طول یک میلگرد فونداسیون × تعداد × وزن واحد طول = وزن میلگرد تقویتی فونداسیون

محاسبه سطح مقطع میلگرد

فرمول­های ذکر شده در قسمت­های قبلی، برای محاسبه میلگرد در ساختمان یک طبقه مورد استفاده قرار می گیرند. برای محاسبه میلگرد فونداسیون در ساختمان های دو یا چند طبقه نیاز است با محاسبه حداقل عمق و حداقل عرض نوارها، حداقل سطح مقطع میلگرد فونداسیون را محاسبه کرد:

(تعداد طبقات *۱۰) + ۲۰ سانتی‌متر= حداقل عمق فونداسیون

(تعداد طبقات *۲۰) + (۲۰ تا ۴۰ سانتی‌متر) = حداقل عرض نوارها

حداقل عمق فونداسیون * حداقل عرض نوارها *0.0025 = حداقل مساحت میلگرد

تعداد میلگردها را نیز می­توان از رابطه زیر بدست آورد:

Πr2 / حداقل مساحت میلگرد = تعداد میلگردها

موارد مهم در محاسبه میلگرد فونداسیون

هنگام محاسبه میلگرد فونداسیون عواملی از جمله نوع خاک و تحمل بار را در نظر داشته باشید. برخی دیگر از مهمترین نکاتی که باید به آن ها توجه داشته باشید، عبارتند از:

  • حداقل ارتفاع 50 سانتی متر را برای فونداسیون های سطحی در نظر بگیرید.
  • فونداسیون مورد نظر باید بر روی خاک باربر و مقاوم طبیعی اجرا شود.
  • در محاسبه میلگرد فونداسیون، قطر میلگرد باید 10 میلی متر در نظر گرفته شود. فاصله میلگردها نیز باید بین 10 میلی متر تا 35 میلی­متر باشد.
  • عمق فونداسیون نباید بالاتر از عمق یخبندان قرار گیرد.

محاسبه میلگرد فونداسیون نواری

پی­های نواری (یا پایه ­های نواری) نوعی پی کم عمق هستند که برای ایجاد یک نوار مداوم و همسطح (یا گاهی اوقات پلکانی) برای یک سازه خطی، مانند دیوار یا ردیف­های ستون­هایی با فاصله نزدیک که در مرکز بالای آنها ساخته شده ­اند، استفاده می­ شود.

محاسبه میلگرد فونداسیون نواری نیز مشابه سایر فونداسیون­ها بوده، تنها با این تفاوت که در محاسبه میلگرد فونداسیون نواری، نسبت سطح مقطع میلگرد به سطح مقطع کل 0.25 درصد است. در صورتی که میزان چیدمان میلگردها، از حداقل مقادیر به دست آمده از محاسبات، یک سوم بیشتر باشد ( یعنی 33/1 حداقل مقادیر محاسبه شده)، 0.25 درصد به 0.15 درصد کاهش می­یابد.

فرمول محاسبه میلگرد موردنیاز ساختمان

در انتها وزن میلگرد مورد نیاز یک ساختمان را می توان از رابطه زیر به دست آورد:

(وزن میلگرد سقف + وزن میلگرد اسکلت) × مساحت + وزن میلگرد فونداسیون = وزن کل میلگرد ساختمان

برای استعلام قیمت میلگرد ابرکوه در بازار امروز و قیمت میلگرد ظفر بناب می توانید عضو کانال قیمت لحظه ای میلگرد شوید و یا با شماره تلفن 88885720-021 تماس حاصل فرمایید.

محاسبه میلگرد فونداسیون از روی نقشه

نقشه­‌های چیدمان میلگردهای تقویت ‌کننده مجموعه دستورالعمل­‌هایی است که توسط مهندسان، پیمانکاران و کارگران تهیه شده است که باید دستورالعمل­­ها را در حین قرار دادن میلگردهای تقویت ‌کننده برای ساختن سازه­ای که در برابر بارهای پیش‌ بینی ‌شده مقاومت می­­کند، دنبال کنند.

نقشه مشخص می­‌کند که آرماتورها در کجا قرار می­گیرند، کارگران باید قبل از قرار دادن میلگردهای آرماتور، نقشه‌­های سازه­­ای و نحوه قرارگیری میلگرد ها در نقشه را مشاهده کرده و آن را با سازه مرتبط کنند.

به طور خلاصه، برای اجرای فونداسیون یک پروژه، ابتدا یک نقشه از نحوه قرارگیری میلگردها و فاصله میلگردها از یکدیگر طراحی می­شود، همچنین روی نقشه مشخصات مربوط به میلگردها مانند قطر میلگرد، طول میلگرد و تعداد آنها باید روی نقشه مشخص شوند تا برای محاسبه میلگرد فونداسیون از روی نقشه و اجرای فونداسیون مورد استفاده قرار گیرند.

تمامی محاسبات اعم از طول میلگرد طولی، طول میلگرد عرضی، سطح مقطع میلگرد، تعداد میلگردها و ... با استفاده از اطلاعات موجود روی نقشه فونداسیون، انجام می­شوند و پس از آن، مقادیر به دست آمده را در جدول ریز متره وارد می ­نمایند.

برای مشاوره رایگان در زمینه خرید میلگرد و راهنمایی برای محاسبه میلگرد فونداسیون از روی نقشه، می توانید با کارشناسان شرکت آسن در ارتباط باشید.

جمع بندی

در این مقاله در رابطه با فونداسیون ساختمان و نحوه محاسبه میلگرد فونداسیون صحبت کردیم. یک ساختمان چه بزرگ باشد چه کوچک، تمام عوامل از جمله نوع خاک و تحمل بار باید در انتخاب نوع فونداسیون مناسب در نظر گرفته شوند، تا یک فونداسیون و در نهایت یک سازه بادوام و محکم برپا شود. پس از بررسی نوع خاک و میزان باری را که قرار است فونداسیون تحمل کند، تصمیم بگیرید که کدام نوع فونداسیون برای ساختمان شما مناسب است. پس از انتخاب نوع فونداسیون، مشخصات ساختاری آن مانند اندازه، وزن و عمق را طراحی و اجرا نمایید.

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

 

پربازدیدترین

آخرین اخبار